maanantai 23. maaliskuuta 2015

Suomi on autoilun Albania

Viime kesäkuussa tein pikavisiitin Albaniaan, kaunis maa, mutta päähuomioni vei paikallinen autokanta. Maanteillä kiisi todella vanhoja mersuja, ihmettelin ikivanhojen autojen määrää. Saksasta on raijattu vanhoja taksimersuja oikein urakalla.

Vanhat autot ovat turvallisuusriski. Uusien autojen turvavarusteet ovat kehittyneet kovasti. Myös autojen päästöarvot ovat parantuneet.

Usein vanhoilla autoilla ajelevat juuri ajokortin saaneet nuoret, kun uuteen autoon ei ole varaa.

Suomessa keskinmääräinen autojen romutusikä on 20,4 vuotta, kun muualla EU:ssa se on vain 15 vuotta.

Suomi on harvaan asuttu maa. Autoa on pakko käyttää. 

Auton hankinnan verotuksesta on luovuttava, jotta autokanta uudistuisi.

Autovero alas.


MTV 20.2.

Suomessa ajetaan vanhoilla autoilla – eroa EU:n keski-ikään lähes kolme vuotta 

Suomessa ajetaan muihin EU-maihin verrattuna vanhoilla autoilla, kertoo Autoalan tiedotuskeskus. Autokannan keski-ikä on EU-alueella 8,5 vuotta, mutta Suomessa liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä oli vuoden 2014 lopussa 11,4 vuotta.

3 kommenttia:

  1. Autoverot- ja käyttöverot olisivat edes jotenkin perusteltuja jos ne käytettäisiin täysimääräisesti esim. tieverkon parantamiseen, ylläpitoon ja turvallisemmaksi tekemiseen, mutta näinhän ei ole. Autoilijoilta kerätty potti menee isolta osin budjetin loputtomaan kaivoon, ei autoilun/tieverkon kustannuksiin.

    Persut käsittääkseni ehdotti autoveron alentamista ensimmäisenä. Muut puolueet lähtivät epätoivoisesti perään.
    Itse luotan että vain ensimmäinen ehdottaja on valmis viemään asiasta todellisesti eteenpäin myös vaalien jälkeen, luulisi tämän autoilijoiden ymmärtävän nyt. Jos eivät ymmärrä niin minä en ymmärrä.

    t. köyhä ratinpyörittäjä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt peesataan persuja monessa asiassa. Yritetään vesittää meidän vaalisanoma.

      Mutta onneksi äänestäjät huomaavat, missä mennään.

      Poista
  2. Tärkeää olisi autoilun päästöjen vähentämisen kannalta saada suomalaiset uusiutuvat polttoaineet ST1, ABC RE85/e85, Neste My diesel myyntiin myös Rukalle, lapin Inariin ja ehkä myös Enontekiöön. Näin olisi mahdollista yksityisautoilla vähäpäästöisemmin pitkiäkin lomamatkoja koko suomen sisällä tankkaamatta suurimmaksi ulkomailta tuotua fossiilista bensaa tai dieseliä auton polttoainetankkiin. Sekä rohkaisisi autovalmistajia myymään muiden maiden lisäksi Suomeenkin enemmän tehdasvalmisteisia Flexifuel=FFV autoja.

    VastaaPoista