lauantai 9. helmikuuta 2019

Puhelimet reppuun koulussa - ollaan kerrankin aikuisia


Matti Helimo puuttuu Iltalehdessä polttavaan ongelmaan: puhelimien viihdekäyttöön koulussa. On hyvä, että asiaan puuttuu väellä ja voimalla joku muukin kuin minä.

Olen ottanut asiaan kantaa jo monta vuotta sitten eri yhteyksissä:


Helimon mukaan kännykän käyttö opettajan ohjauksessa on ehdottoman tarpeellista ja hyödyllistä, näin se on. Mutta naiivi ei pidä olla, moni koululainen räplää puhelintaan heti, kun opettajan silmä välttää. 

Opettajat ja oppilaat harrastavat melkoista kissa ja hiiri leikkiä kännyköiden kanssa. Kaikki ylimääräinen aika ja sähellys on silloin opiskelusta pois.

Paras olisi, että oppilaat pitävät puhelimensa repuissaan koko koulupäivän ajan. Kyllä kouluissa on muitakin välineitä, joilla voidaan työskennellä netissä, pädejä ja läppäreitä, oikeita työkaluja.

Puhelinten salliminen välitunneilla on säälittävää. Kyllä lasten pitää ulkona tehdä muutakin kuin tuijotella sitä yhtä ja samaa kännykän ruutua, mitä he muutenkin tekevät päivät pitkät. Välitunneilla pitää ulkoilla ja leikkiä. Pelataan vaikka korista tai jalkapalloa, oikeita pelejä.

Minua ärsyttää nykykoulun kädettömyys, kännykkäkieltoakin vastustetaan kaikenmaailman ihmisoikeuksilla. Kouluissa on järjestyssäännöt. Jos puhelinten käyttö kielletään järjestyssäännöissä, asia on sillä selvä. 

- Voidaan tietysti työntää pää pensaaseen ja kuvitella, että oppilaat ovat tunneilla ja välitunneilla joillakin rakentavilla sivustoilla, sanoo Helimo. (Iltalehti 9.2.)

Eivät he ole.

Ollaan nyt kerrankin aikuisia.

Lapsen ylivoimaisesti suurin oikeus koulussa on oikeus oppia.

Perussuomalaiset ovat koulun suhteen ajan hermolla. Koulutuspoliittisessa ohjelmassa 2018 esitetään puhelinten käyttökieltoa oppitunneille. Tietenkin puhelinten käyttökielto pitää koskea koko koulun toimintaa.

* * *

9.2. Iltalehti


Pirkanmaan OAJ.n puheenjohtaja Matti Helimo on kyllästynyt puhelimen viihdekäyttöön koulussa. Hän rajoittaisi puhelimen käyttöä myös välitunneilla.

Helimo sanoo, että kännykän käyttö opetuksessa opettajan ohjauksessa on ehdottoman tarpeellista ja hyödyllistä.

- Mutta esimerkiksi kun välitunnilla käytetään puhelinta, niin tunnille tullessa on peli kesken ja siitä saa käydä vääntöä oppilaan kanssa, sanoo Helimo.

- Peleistä osataan tehdä niin koukuttavia.

Kyse ei ole pelkästään välituntien puhelinkäytön jatkumosta tunneille, vaan ylipäätään puhelimista on jatkuvaa häiriötä vähintäänkin oppilaan oppimiseen, vaikka siitä ei olisi suoranaista haittaa luokkatovereille.

- Voidaan tietysti työntää pää pensaaseen ja kuvitella, että oppilaat ovat tunneilla ja välitunneilla joillakin rakentavilla sivustoilla, sanoo Helimo.

Matti Helimo sanoo, että nykyisin tuhansille ammattilaisille maksetaan siitä, että he käyvät tätä keskustelua, onko puhelimen käyttö tunnilla häiritsevää käyttöä vai ei.

- Kyllä tähän ollaan tosi väsyneitä.

1 kommentti:

  1. Nykylapset joutuvat jokatapauksessa elämään Superälyn hallitsemassa maailmassa. Lienee siis järkevää totuttaa lapset kännyköihin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

    VastaaPoista