Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon (kok) asettama "Malmin lentokenttätyöryhmä" ehdottaa, että lentokenttää ei lopeteta, vaan sitä kehitetään.
On hyvä, että järki on otettu käteen.
Malmin lentokenttä on suomalaisen siviili-ilmailun kehto, ensimmäinen kansainvälinen lentokenttä, jollei nyt Katajanokan vesitasolentoasemaa oteta lukuun. Paitsi, että historiaa pitää kunnioittaa, liki puolet yleisilmailusta tapahtuu Malmilta käsin.
Kyllä Helsingistä ja pääkaupunkiseudulta maata löytyy asuinkäyttöön. Työryhmän ehdotus maanvaihdosta valtion ja Helsingin kaupungin välillä on järkevä.
Sitä paitsi uuden yleisilmailulentokentän rakentaminen on kallista rakennettiinpa se minne tahansa.
17.5. Iltalehti
Työryhmä korostaa, että
Malmilla ei ole kyse vain harrastus- ja huvilentelystä, vaan monipuolisesta
ansiolento- ja helikopteritoiminnasta samoin kuin koulutus- ja
huoltotoiminnasta. Se muistuttaa, että liki puolet (44 %) maamme yleisilmailun
operaatioista tapahtuu Malmin lentoasemalta.
Raportissa huomautetaan,
että Liikenne- ja Viestintäministeriön tänä vuonna julkaisemassa
lentoliikennestrategiassa ei ole käsitelty lainkaan Malmin saati muiden
kaupunkikenttien tarvetta tulevaisuudessa.
- Malmin lentoasema ei ole
ainoastaan kunnallinen tai pääkaupunkiseudun asia, sillä kenttä on osa
valtakunnallista liikenneverkostoa... Uusi hallitus ja eduskunta voi tehdä
Malmin suhteen uusia päätöksiä, raportissa todetaan.
Työryhmän mukaan koko
kenttäalue voidaan lunastaa valtiolle esimerkiksi maanvaihdolla Helsingin
kaupungin kanssa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti