Vantaan Sanomat Mielipide 28.11.
Pakko oli ottaa selkeästi kantaa.
Vantaalla ei liiemmin ole isoja museoita, niitä on tasan kaksi, Heureka ja Ilmailumuseo, jota pyörittää Suomen Ilmailumuseosäätiö. Peli ei ole vielä menetetty, sillä neuvotteluja käydään LAK Real Estate OY:n kanssa uudesta tilasta, joka on entinen Finnairin Cargo-rakennus Rahtitie yhdessä. Tila on huomattavasti suurempi kuin nykyinen ja sijainniltaan mielettömän hieno aivan lentoakentän kupeessa. Stop over-matkustajien olisi silloin kätevää pitää pieni breikki Ilmailumuseossa.
Vantaan kaupunki voisi vahvemmin tukea Ilmailumuseosäätiön toimintaa palkkaamalla museoamanuenssin ja muutamia muita työntekijöitä. Museo ei voi olla pelkkä lentokonevarasto, vaan toiminnan apuna pitäisi olla museoalan ammattilaisia.
Suomessa on paljon pikkumuseoita, joissa on hienoja lentokoneharvinaisuuksia. Museoiden käyntimäärät ovat pieniä. Harvinaiset museolentokoneet kannattaisi keskittää yhteen paikkaan, Ilmailumuseoon, jotta lentokoneharvinaisuudet olisivat kaikkien nähtävillä.
Lentokenttää kehitetään muutenkin, kun kakkosterminaalin eteen rakennetaan uusi terminaali lähteviä matkustajia varten. Suunnittelijana on sama arkkitehtitoimisto, joka suunnitteli myös Helsingin keskustakirjasto Oodin. Terminaalista tulee samantyyppinen puurakennus.
Vantaa on lentokenttäkaupunki, Ilmailumuseon itseoikeutettu paikka on tietenkin Vantaalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti