https://www.facebook.com/kaiari.lundell/posts/10154360029809709?comment_id=10154366068984709&reply_comment_id=10154366073674709¬if_t=feed_comment¬if_id=1470209926311539
Matkalippujen eläkeläisalennuksia ei tietenkään voida ajatella ahtaasti pelkästään HSL:n näkökulmasta.
Kun eläkeläiset pääsevät liikkeelle, he pysyvät virkeinä ja terveinä, mikä vähentää laitospaikkojen määrää. Sairaat ja huonosti voivat vanhukset vasta subventointia vaativatkin.
Kun eläkeläiset käyttävät muita palveluja, kuten elokuvia, teattereita ja muita kulttuuri- sekä kaupallisia palveluja, kaikenlainen yritteliäisyys ja toimeliaisuus lisääntyy. Kaupungit elävöityvät.
Kun eläkeläiset siirtyvät yksityisautojen käytöstä julkisiin liikennevälineisiin, liikenteen päästöt vähenevät ja ilmanlaatu paranee. Ruuhkat vähenevät.
HSL:n näkulmasta lipputulot pysyvät aisoissa matkustajamäärien lisääntymisen myötä.
Kokonaisuudessa välilliset vaikutukset voivat olla hyvinkin myönteisiä, myös taloudellisesti.
On hyvin mielenkiintoista, miksi muualla on pystytty tekemään aivan toisenlaisia ratkaisuja kuin HSL-alueella. Ulkomailta löytyy hienoja esimerkkejä, Suomessa VR ja Finnair ja monet bussifirmat toimivat toisin kuin HSL.
Seniori 365 Hyvinvointia koko vuodeksi - matkailuedut
Seniori 365 Hyvinvointia koko vuodeksi - matkailuedut
Suomessa aivan liian usein ajatellaan ja tehdään ratkaisuja sen yhden ja oman sektorin näkökulmasta ajattelematta sen kummemmin kokonaisuutta. Voidaan puhua jopa puusilmäisyydestä.
Tunnen hyvin koulutussektorin, joka on ollut kovassa säästökierteessä vuodesta toiseen hallituskoalitioista huolimatta. Sieltä otetut säästöt esim. erityisopetuksesta tulevat yhteiskunnalle aina myöhemmin moninkertaisesti maksettaviksi.
Facebook-keskusteluketjussa vaadittiin arvokeskustelua päättävien HSL-alueen kuntien valtuustoissa.
Keskustella pitää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti