maanantai 27. lokakuuta 2025

Ratikka ajaa Vantaan konkursiin


Mielipide | Ratikka ajaa Vantaan konkurssin partaalle (Vantaan Sanomat 27.10.2025)

"Ei ole ensimmäinen kerta suomalaisessa päätöksenteossa, että ensi vaiheessa joku hanke myydään päättäjille alihinnalla, kirjoittaja toteaa."
Yritimme toukokuun ylimääräisessä valtuustokokouksessa siirtää ratikan rakentamista. Silloin oli jo päivänselvää, että Vantaan talous tulee kyykkäämään. Vantaan talouden tunnusmerkit eivät olleet rohkaisevia: korkea työttömyys, lentokenttäklusterin syöksy, rakentamisen pysähtyneisyys ja kaupungin epäedullinen väestökehitys.
Ihmettelimme silloin äänestystulosta, kun vain kaksi viidesosaa valtuutetuista oli valmis siirtämään ratikan rakentamisen aloitusta parempaan hetkeen.
Olen varma siitä, että jos keväällä olisi tiedetty ratikan rakentamisen sadan miljoonan euron ylitys sekä, että ratikan lentokentän puoleinen päätepysäkki jää 1,5 kilometrin päähän itse lentoasemasta, äänestystulos olisi voinut olla toisenlainen.
"Kuka hullu viitsii kävellen raahata matkalaukkujaan noin pitkän matkan, kun Tikkurilasta pääsee junalla nopeasti suoraan lentoasemalle?"
Ratikkaa ei pidä rakentaa Tikkurilasta eteenpäin, vaan reitille on tehtävä silmukka takaisin Mellunmäkeen. Tilanne on ongelmallinen, koska hyvinvointialue alkaa pian rakentaa Tikkurilaan ratikkatunnelin viereen uutta hyvinvointikeskusta. Paikka valittiin juuri ratikan takia.
Toinen vaihtoehto on edelleen, että ratikkaa ei rakenneta ollenkaan. Sähköbussit ovat ekologinen, mukava ja tehokas tapa matkustaa. Vantaan ei kannata hirttäytyä ratikkaan.
Alusta lähtien ratikkahankkeessa on ollut huijauksen makua. Jo kaupunginvaltuuston ratikan suunnittelulupakokouksessa meille esitettiin alihintaista budjettia. Perussuomalaiset jo silloin totesi, että ratikan lopullinen hintalappu paukkuu yli miljardin euron rajan, ja niin on tapahtumassakin. Ei ole ensimmäinen kerta suomalaisessa päätöksenteossa, että ensi vaiheessa joku hanke myydään päättäjille alihinnalla.
Toinen asia, mikä jurppii on ratikan matkustajamäärät. Alussa ilmoitettiin, että ratikkaa käyttäisi noin 70 000 matkustajaa vuorokaudessa. Ihmettelin valtuustosalissa matkustajamäärää heti kärkeen, ettei moinen ole mitenkään mahdollista. Vähän myöhemmin ilmoitettiin, että matkustajia olisi 30 000. Syytiin valmistelua valehtelusta, ja minulle todettiin vain, että ”matkan varrella tehdään luonnollisesti aina tarkistuksia”. Nyt arvioidaan, että matkustajia vuorokaudessa olisikin enää rapiat 25 000.
On harkittava uutta ylimääräistä kaupunginvaltuuston kokousta, koska ratikkaa ei kannata rakentaa lentoasemalle päätepysäkin etäisyyden takia. Puolitoista kilometriä päätepysäkiltä lentoasemalle on liikaa. Myös rakentamisen budjetti paukkuu reippaasti yli esitetyn.
Ratikan suunnittelu on alusta pitäen lähes kaikessa ollut pelkkää unelmahöttöä ilman realismin häivääkään.
Ratikka on Vantaan velkakurimuksen viimeinen niitti. Kuntaveroa ei saa nostaa, sillä se on jo nyt korkeampi kuin Espoossa ja Helsingissä.
Kai-Ari Lundell (ps.)
valtuustoryhmän pj
Kuva on tekoaälyllä tuotettu, kiitos Aki Mäkipernaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti