Nykyaikaiset ratikkamaiset sähkönivelbussit eivät ole mitään "trollikoita" kuten Vantaan ratikan intomieliset kannattajat sanovat. Myös kaasubussimahdollisuutta on syytä tutkia.
Sähköbussit menevät hiljaisesti kumipyörillä ilman kankeita raiteita, joten reitistön suunnittelu on vapaampaa.
Voidaan ajatella, että Mellunmäestä Tikkurilaan väli ajetaan isommalla kalustolla heilurinomaisesti omalla kaistallaan kuten myös nyt suunnittelun kohteena oleva ratikkakin kulkisi.
Kun iso sähkönivelbussi saapuu Tikkurilan asemalle:
1. Lentokentälle menijät hyppäävät tietenkin junaan, koska matka-aika kentälle on 8 minuuttia.
Suunnitellulla ratikalla matka kestäisi lähes puoli tuntia, eikä ratikka mene edes perille, vaan pysähtyy muutaman sadan metriin päähän terminaaleista. Pitää kävellä ja raijata matkalaukkuja perässä. Kehärata-juna menee suoraan terminaaliin.
2. Aviapolikseen ja Jumboon menijät vaihtavat normikokoiseen sähköbussiin.
3. Toiset hyppäävät sähköbussiin, joka menee Kirkonkylän kautta Tammistoon ja siitä Ylästön kautta Martinlaaksoon ja Myyrmäkeen.
Nykyaikaisten ratikkamaisten sähköbussien kuljetuskapasiteetti on sama kuin suunnitellun ratikankin, eikä Länsimäen tai Hakunilan asukkaiden kulkeminen ratikkaan verrattuna heikkene, vaan vaihtoehdot Tikkurilasta eteen päin paranevat.
Eikä tässä kaikki:
4. Pääradan alitse ei tarvitse rakentaa ylettömän kallista alikulkutunnelia, kun Tikkurilan asema on jo valmis liikennehubi, jossa on monta joukkoliikennevaihtoehtoa sekä suuret käyttäjämassat.
5. Sähkönivelbussiratkaisu on selvästi halvempi kuin ratikkaratkaisu.
Ratikka on on vanhaa ja kankeaa ja kallista tekniikkaa. Tekniikka kehittyy koko ajan valtaisaa vauhtia. Emme pysty kuvittelemaankaan, millaisia joukkoliikenneratkaisuja on tarjolla esim. kahdenkymmenen vuoden kuluttua.
Kun edullisen sähköbussijärjestelmän käyttöikä on tullut tiensä päähän:
6. Katsotaan, mitä uusia ratkaisuja on tarjolla.
Monorail- tai SkyTrain -ratkaisut ovat maailmalla yleistyneet. Jo nyt niiden hinnat lähestyvät kovaa vauhtia pikaraitioteiden hintoja, parinkymmenen vuoden päästä hinnat voivat olla jo aivan toista tasoa.
Monorailit ovat moninkerroin nopeampia kuin hidas ratikka, viuuh vaan ja ollaan hetkessä Tikkurilassa tai Lentokentällä. Sitä paitsi monorailit sopivat Vantaan vauhdikkaaseen imagoon.
Aivan varmasti muitakin vaihtoehtoja on parinkymmenen vuoden päästä tarjolla, itseohjautuvat minibussit, ilmateitse kulkevat kuljetusvälineet jne.
Voi olla, että silloin energiaratkaisut ovat paljon kehittyneempiä kuin nyt suunniteltavalla ratikalla. Luin Hesarista pari viikkoa sitten tiedeartikkelin, jossa kerrottiin, että ei ole ollenkaan mahdotonta, että kulkuvälineet ottavat energiansa suoraan ilmasta tai sitten vedestä. Ko. teknologoita tutkitaan olan takaa.
Otetaan tekninen aikalisä ja pannaan Vantaan ratikka jäihin.
Toisin kuin väitetään, Vantaan Kuntavaalit2021 ovat ratikkavaalit. Uusi valtuusto päättää ratikan kohtalon kohtalon v. 2023.
Ole rohkea ja ennakkoluuloton ja käytä järkeä.
Tismalleen näin. Kun meitä äänestää, äänestää paremman joukkoliikenteen ja fiksumman rahankäytön puolesta.
VastaaPoista