maanantai 18. toukokuuta 2015

Malmin lentokenttä säilyy sittenkin?

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon (kok) asettama  "Malmin lentokenttätyöryhmä" ehdottaa, että lentokenttää ei lopeteta, vaan sitä kehitetään.

On hyvä, että järki on otettu käteen.

Malmin lentokenttä on suomalaisen siviili-ilmailun kehto, ensimmäinen kansainvälinen lentokenttä, jollei nyt Katajanokan vesitasolentoasemaa oteta lukuun. Paitsi, että historiaa pitää kunnioittaa, liki puolet yleisilmailusta tapahtuu Malmilta käsin.

Kyllä Helsingistä ja pääkaupunkiseudulta maata löytyy asuinkäyttöön. Työryhmän ehdotus maanvaihdosta valtion ja Helsingin kaupungin välillä on järkevä.

Sitä paitsi uuden yleisilmailulentokentän rakentaminen on kallista rakennettiinpa se minne tahansa.


17.5. Iltalehti    


Työryhmä korostaa, että Malmilla ei ole kyse vain harrastus- ja huvilentelystä, vaan monipuolisesta ansiolento- ja helikopteritoiminnasta samoin kuin koulutus- ja huoltotoiminnasta. Se muistuttaa, että liki puolet (44 %) maamme yleisilmailun operaatioista tapahtuu Malmin lentoasemalta.

Raportissa huomautetaan, että Liikenne- ja Viestintäministeriön tänä vuonna julkaisemassa lentoliikennestrategiassa ei ole käsitelty lainkaan Malmin saati muiden kaupunkikenttien tarvetta tulevaisuudessa.

- Malmin lentoasema ei ole ainoastaan kunnallinen tai pääkaupunkiseudun asia, sillä kenttä on osa valtakunnallista liikenneverkostoa... Uusi hallitus ja eduskunta voi tehdä Malmin suhteen uusia päätöksiä, raportissa todetaan.

Työryhmän mukaan koko kenttäalue voidaan lunastaa valtiolle esimerkiksi maanvaihdolla Helsingin kaupungin kanssa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti